Vizuális figyelem fejlesztő gyakorlatok
I. fokozat
1.) Ablakon kitekintés
a) Álljunk a gyermekkel az ablakhoz. Nézelődjünk. Válasszunk ki az utcáról egy-egy tárgyat – személyt. Nevezzük meg. A gyermeknek ezt (ezeket) meg kell keresnie. Így az egész belátható teret alaposan meg kell figyelni, át kell tekintenie.
Pl.: „Látok egy kutyát.”„Egy nénit látok esernyővel.”
„Egy motorosrendőrt látok.”
„Egy zöld levélszekrényt látok.”
b) Ha meggyőződtünk arról, hogy a gyermek már biztonsággal, gyorsan válaszol, cseréljünk szerepet.
2.) „Látom, amit te nem látsz!”
Ez a játék mindenhol játszható. Keressünk a szobában vagy a kertben egy tárgyat és válasszuk ki egy tulajdonságát. Például a színét, (pl. „barna szék”) és a következőket mondjuk:
„Látom, amit te nem látsz …, az a valami barna színű.”
A gyermeknek meg kell neveznie minden barna tárgyat, de mi csak a széknél helyeseljünk.
Ezután a gyermeken a sor, ő választ tárgyat és hozzá egy tulajdonságot. Most nekünk kell megtalálni a tárgyat az adott tulajdonság alapján. Majd ismét szerepcsere következik. Ügyeljünk arra, hogy pontosan a kigondolt dolgot neveztessük (nevezzük) meg. A hasonlót ne fogadjuk el.
„Látom, amit te nem látsz …, az a valami barna színű.”
A gyermeknek meg kell neveznie minden barna tárgyat, de mi csak a széknél helyeseljünk.
Ezután a gyermeken a sor, ő választ tárgyat és hozzá egy tulajdonságot. Most nekünk kell megtalálni a tárgyat az adott tulajdonság alapján. Majd ismét szerepcsere következik. Ügyeljünk arra, hogy pontosan a kigondolt dolgot neveztessük (nevezzük) meg. A hasonlót ne fogadjuk el.
II. fokozat
1.) Építőkockák válogatása
Különböző fajta építőkockákat, összeilleszthető, szétszedhető játékelemeket egy nagy dobozba gyűjtünk vagy szőnyegre borítjuk. Ezután a gyermekkel együtt „rendet rakunk”. Válogassunk különböző szempontok – színek, formák, nagyság – szerint.
Figyeljünk arra, hogy az építőelemek sokaságában az éppen keresettek közül egy se maradjon ki (vagyis pl. forma szerinti rendezésnél az összes kerek, vagy az összes rövid stb. a dobozába kerüljön).
2.) Tűk osztályozása Figyeljünk arra, hogy az építőelemek sokaságában az éppen keresettek közül egy se maradjon ki (vagyis pl. forma szerinti rendezésnél az összes kerek, vagy az összes rövid stb. a dobozába kerüljön).
Különböző nagyságú és formájú csavarokat, szögeket, tűket tartalmazó dobozból vegyünk ki egyet-egyet. A gyermek velünk együtt válogassa ki a hozzá hasonlókat. Addig játszunk, amíg minden egyes darab szétválogatása meg nem történt.
3.) Gombok válogatása
Az előzőekben bemutatott játék ugyanígy gombokkal is elvégezhető: a válogatás, rendszerezés meghatározott szabályok alapján történik.
4.) Elrejtett tárgyak
Kendő alatt néhány lapos tárgyat helyezünk egymásra, úgy, hogy részben fedik egymást, és egy kicsit kilátszanak a kendő alól. Alkalmasak erre: kulcsok, fésűk, ceruzák, kanalak, tükrök, könyvek, levelezőlapok, zsebkendők stb. Minden bizonnyal támad még más ötletünk is. Minél több tárgyat halmozunk fel, annál nehezebb a gyakorlat. A gyermeknek a tárgyak érintése nélkül fel kell sorolnia, hogy mi minden látható egymás hegyén-hátán.
5.) Fonal labirintus Három különböző színű fonal szükséges a játékhoz. Ezeket egy nagyméretű papírlapon úgy helyezzük el, hogy egymást akár több helyen is keresztezve „kígyóvonalakt” alkossanak. A gyermeknek az ujját végig kell vezetnie egy-egy fonalszálon ügyelve arra, hogy a fonal helyzete ne változzon meg.
III. fokozat
1.) Csoportkép
Családi album, óvodai csoportkép megfelelő ehhez a játékhoz. Keresse ki a gyermek saját magát, majd ismerőseinek képét.
2.) Plakát
Képeskönyvből, plakátról, újságból kell a kijelölt tárgyat megtalálni.
3.) Memória kártyák keresése
Közismert játék a Memory, amely kép-párokból áll. Tíz képet egymás mellé teszünk a gyermek elé, a képek párját összekeverve a kezébe adjuk. A gyermeknek az a feladata, hogy amilyen gyorsan csak tudja, az azonosakat helyezze egymásra.
4.) Tapéták olvasása
Olyan tapétát keresünk otthoni vagy tágabb környezetünkben, ahol figurák, formák láthatók. A gyermeknek az ismétlődő formákat (kör, háromszög stb.) kell megtalálnia. Ugyanez mintás asztalterítővel, padlóborítással, függönnyel is eljátszható. Érdekessé teheti a helyzetet, ha a formákat állatokhoz hasonlítjuk, „megszemélyesítjük”.
5.) Rejtett képek
a) Egyszerű formát rajzolunk egy papírlapra, majd halványan „besatírozzuk” ceruzával a felületet, mintha fátyollal rejtenénk el a formát. Ezután a gyermek elé tesszük a lapot és kérjük, hogy rajzolja át az általunk készített formát.
b) Nehezebb a feladat, ha a figurát átfirkáljuk széltében-hosszában vékony vonalkákkal a lap minden irányában és a gyermeknek így kell átrajzolnia az áttűnő figurát.
b) Nehezebb a feladat, ha a figurát átfirkáljuk széltében-hosszában vékony vonalkákkal a lap minden irányában és a gyermeknek így kell átrajzolnia az áttűnő figurát.
6.) Átmásolás
Az előrajzolt lapra vékony átírópapírt helyezünk. A gyermeknek erre a „hártya papírra” kell a csak sejthető, halványan látható formákat átmásolnia.
7.) Csillagok keresése
Egy papírlapra jól tagolt csillagokat (vagy egyéb alakzatokat), majd közéjük más formákat, pl. kereszteket, holdakat stb. rajzolunk. A gyermeknek meg kell jelölni (bekarikázni) az általunk kért forma valamennyi darabját.